Wednesday, January 6, 2010

buku amalan 2010

sejak pindah umah baru 1januari 2010.dato K mengadu tidak dapat tidur sama sekali.setiap mlm.lenguh sakit urat dsb.sehingga isnin dato K ckp macam nk demam.selasa dato K xtahan da MC. suhu badan 40 cel, kate doc blood test menunjukkan ade jangkitan kuman n dato K disaspek denggi.mlmtd dato K mcm x better langsung2 panas sgt2 bdn, tp dato K sejuk, aku n his mom n his young sister mgawasi tp mcm x terkawal.dato K mengerang menahan sakit.sakit dalam abdomen, sakit kepala nonstop, dan kami sedari wujud bintik2 merah.OMG, kami paksa dato K ke klinik n doc sahkan denggi.harini blood test menunjukkan platlete dato K stable tp kate doc simptom dan perubahan fizikal dato K memungkinkan samada die dijangkiti denggi, chikungnya o campak.memandangkan darah tidak dapat memberi maklum penyakti sebenar esok dato K kene amek blodd test lagi.banyak dan dicocok berkali2 adalah perkara yg ngeri.harini masuk ofis lmbt dan esok cuti untuk bwk dato K ke klinik lagi.luse belum dapat dipastikan.harini doc masukkan air dalam bdn sbb bdn dato K da terhidrat, kering.

dato K bukanla org yg gemar mnyusahkan org sekeliling. bila smpai tahap sebegini beliau tidak dapat tidak kenela jugak.tp aku xdekla rase susah.tp rase useless.sbb aku mcm xxreti je nk jage org sakit.history of family mmg xdek yg demam kuat ke ape2.mmg da diajar demam masuk bilik tido esok sihat.tp family dato K mmg ade genetik yg pakej darah tinggi, kecing manis etc.aku kenela membiasekan diri dari skg base on cerita2 ulang alik hospital siblings dia.inila satu lagi perbezaan antara aku dan dato K.

di sebalik perbezaan ade la jugak persamaan iaitu kami sama-sama takut jupe doc.takut kene cocok.takut tengok jarum, pening tengok darah dsb.nt kalo pape jd pd anak2 kite tengokla sama yang akan tabah.kalo aku bersalin kite tengokla sape yg nangis.buaaaa

oh ya.lagi satu.aku ni cmne erk.aku mcm xretila kot nk menunjukkan kshsyg aku.adepon aku hanye buat lawak smate2.tp datoK senyum je jugak.walhal aku xsuke kalo sume org sries nt suasane sekliling jd syahdu nt aku rase mcm nk nangis.aku salu mcm xtau ape yg patot aku buat.mcm mk datoK soh lap2 tubuh aku ckp.huhu xretinye berkasih syg ceni.alangkah xbestnye kawin ng aku.sbb aku rase ak mmg da terbese dgn kebiasaan bgtuh.mcm mk aku jgkla.tidak ade budaya mnunjukkan ksh syg sperti pelok2.tp bile da besar sdrik je buat.smpai arwah ayah tadek.rase regret sbb xpnh salam pelok.sbenanye bkn xnk tp segan sbb x diajar.bile da besar lagi segan sbb ayah laki wlopon ayah sdrik.hurm.mmg waktu arwah ayah ninggal pong mk xnangis pon.hakikatnya mmg mk aku xpnh nangis dpn anak2.tipula kalo die xnangis.aku rase aku pong mcmtuhla kot.aku riso tp aku xnk org riso sbb aku riso.apekejadahnye?huhuk.sebenarnye bile aku sakit pong aku xsuke nk ckp ng dato K sbb nt die riso lebeh2.rimas.huhu.bole ke gtuh?ke kena berlakon mcm appreciate?

tp kirenye aku mtk cuti, atakan datoK spital, mlmni kene stay up temankan die (sbb mlmtd mk die xtido smpai pening harini) kire aku menunjukan ke x kash syg aku tuh?td mase masukkan air dlm bdn aku lari sbb aku takut tngok jarum tuh cocok die.kire bongok ke x?
buaaa.okla.aku akan gogel perkara2 yang perlu untuk demam denggi.

i.masak sup ketam
ii.100plus
iii.air klape
iv.buah anggur

owh aku rase no 1 adalah perkara paling mencabar.wakaka.sup jer pong bond.deyai.datoK memang suke sup tp aku suke bergoreng.itu lagi satuh perbezaan.(maapkan sy,ke arah mndirikan rumahtangge sy sgt perlu berkenalan bersungguh2)

sebenarnye ade banyak perkara yang dirancang untuk waktu terdekat ini.wiken ni ade boling tournament.pastuh wiken ni nk p lembaga pelabuhan johor atas urusan kerja samapi slase.tp mcmni nde yang x dirancang.kenela jugak wait n see cmne.oh satu lagi aku xsuke bos dato K.die tau staff die xsihat tp x pong ckp takziah ke jage diri ke juzt ckp OK saje bile dato K msg MC sbb denggi.ade org mcm tuh rupenye.xgune!huaha



doakan dato K sihat.
ingat 5 perkara sebelum 5 perkara

2 comments:

semy said...
This comment has been removed by the author.
semy said...

* Diriwayatkan daripada Siti Aisyah r.a bahwa Rasulullah s.a.w apabila hampir ke tempat tidurnya, beliau mengumpulkan kedua telapak tangannya, lalu menghebuskan kepadanya seraya membaca:

a) Surah Ikhlas
b) Surah Falaq
c) Surah Nas

Kemudian menyapu kedua telapak tangan tadi keseluruhan badannya, yakni mana yang tersampai, dimulakan dari kepala dan wajahnya dan mana yang sampai dari badanya, dibuatnya begitu sampai tiga kali. Berkata Aisyah lagi: Apabila beliau sakit disuruhnya aku membuat semacan itu kepadanya (Riwayat Bukhari dan Muslim)