Monday, January 24, 2011

sakit dan hikmah sakit

SIMPTOM ATAU GEJALA KEHAMILAN

oleh Prof Dr Azizan

1.Keletihan

Keletihan melampau boleh menjadikan ibu-ibu yang mengandung rasa tertekan. Apatah lagi jika ada anak-anak lain yang masih kecil atau terpaksa menguruskan rumah tangga sendiri tanpa bantuan dari suami atau pembantu rumah. Amalkan Staminex untuk memberi tenaga sepanjang hari walaupun dalam keadaan sibuk.

2. Vena Varikos

Urat-urat kaki akan membengkak dan timbul sewaktu hamil. Ini berlaku disebabkan oleh kandungan hormon kehamilan yang meningkat meyebabkan saluran darah membesar dan perjalanan darah menjadi perlahan. Rahim yang membesar juga menekan aliran darah dari bahagian kaki menuju ke jantung menyebabkan perjalanan darah tersekat dan lambat. Ini berlaku pada pada bulan-bulan terakhir kehamilan kerana berdiri terlalu lama dan lebih kerap berlaku di kalangan wanita yang sudah berulang kali hamil. Ceraian Salindah B1 membantu melancarkan aliran darah agar mencegah berlakunya Vena Varikos.

3.Buasir

Pendarahan atau rasa sakit semasa membuang air besar boleh berlaku sewaktu hamil. Ia berlaku disebabkan tekanan kepala bayi pada vena (urat) disekeliling dubur dan menyebabkan ia membengkak. Makanan berserat membantu melawaskan pembuangan najis. Amalkan Bio-Fiber sewaktu mengandung.

4.Pitam

Ini berlaku akibat tekanan darah rendah sewaktu mengandung. Punca utamanya ialah dari sistem peredaran darah ibu hamil. Sewaktu bangun dari tidur jangan terus berdiri, mengiring terlebih dahulu dan bangun perlahan-lahan. Ceraian Salindah B1 membantu menambah darah di kalangan wanita hamil.

5.Morning Sickness

Biasanya berlaku selama tiga bulan. Ini disebabkan oleh peningkatan paras hormon dalam darah. Deria bau mereka pada waktu ini juga menjadi lebih kuat. Loya dan muntah boleh menimbulkan beberapa masalah seperti rasa serba tak kena, tidak selesa dan tidak bermaya untuk menjalankan tugas. Anda digalakkan makan makanan yang rendah karbohidrat dan susu. Produk yang disyorkan termasuklah Diafood dan Susu Intelac.

6.Kulit Perut Merenggang

Ia juga dikenali sebagai stretcht mark yang berlaku kerana kulit menegang dan pecah pembesaran rahim meregangkan tisu di bawah kulit. Kesan ini boleh dikurangkan dengan menyapu minyak zaitun 2-3 kali sehari dari mula kehamilan sehingga bulan terakhir kehamilan.

7.Bisa Hati

Sakit hulu hati akibat timbunan asid gastrik dalam perut. Perjalanan usus lebih lambat ketika hamil dan rahim yang kian membesar menekan perut menyebabkan asid perut bertakung. Bahagian tengah dada juga akan terasa sakit. Masalah ini boleh diatasi dengan meminum lebih susu dan tidak membiarkan perut kosong. Kurangkan makanan pedas atau bergoreng dalam diet.

8.Infeksi Vagina

Perubahan hormon yang disebabkan oleh kehamilan mengubah tingkat keasidan vagina dan meningkatkan produksi karbohidrat (glikogen) yang merupakan makanan bagi organisme jangkitan. Penggunaan douche yang dirumuskan menggunakan bahan-bahan semulajadi digalakkan seperti Femina untuk mengawal jangkitan fungus.

9.Kerap Buang Air Kecil

Kerap berlaku pada trimester ketiga kehamilan kerana rahim menekan pundi kencing. Otot dasar pelvis yang lemah menjadikan air kencing akan keluar secara tidak sengaja jika batuk atau ketawa. Elakkan mengangkat barang berat dan kerap lakukan senaman lantai pelvis.

10. Kekejangan

Kekejangan yang berlaku di kalangan wanita hamil menunjukkan mereka kekurangan bekalan kalsium. Kontraksi otot yang menyakitkan biasanya berlaku pada betis dan kaki. Banyakkan pengambilan kalsium seperti susu, dadih dan keju.

sumber: mengandung.com

okeh.dari 1 hinggal 10 sume mommy menghadapi kecuali no 4 dan no 5.alhamdulilah takde morning sickness n pitam.cume morning laziness je.tp yg ni memang xhamil pong boleh tahan dah simptomnye.dasar pemalas bangun pagi walopon terngiang2 kate2 nenek adam rezeki susah masuk.haiya!!tp sume penyakit2 di atas dtg dan memberi hikmah.especially lately ni bile cramp semakin kerap,gigi goyang,sakit blakang dan gastrik tahap xleh tido malam2 mommy pong sudah mula minum ANMUM.yeayipi.tp choclate flavorla.hehe.tp its consider as kejayaan besar dlm hidupla neh berjaye minum susu.susu anmum materna tuh bapakla mahalnye.tp demi xnk nmpk hudoh sbb gigi sume gugur di medan perang n xnk terseksa menahan pedih hulu ati gastrik ku telan jua itu susu.sungguhla org kate bile terpakse sumenye boleh jadi.

samala ng sayur bile pregnant n ade gangguan digestion,ade prolapse piles in pregnancy siap nk kene jupe surgeon lagi.mommy setat makan sayur.xsanggup nk kene operate.selagi boleh xnk gune care teknologi.alhamdulilah hilang.rasenye mommy sgtla sanggup bertahan minum susu dan sayur dari kuakan duit utk operation specially yg related wif gigi.uwaa.xnok.nauzubillah.

vena varikos pon mbuatkan urat2 merah berkeliaran di sane sini.yg ni mencacatkan pemandangan jerla.tp xnk kesah sgt since mommy bace pas bersalin akan hilang.lagipon ye xdekla meyakitkan.cume sbb tekanan berat bdn yg bertambah n aktiviti harian yg berdiri dalam tren lame2 setiap hari tuh la membuatkan urat berkeliaran.

kulit perut meregang.haruslah meregang.dari tadek pape nk ade ape2.keadaanya sedikit xselesa.tp boleh dikawal.xmenyakitkan pon tp xselesa jela.specially pas mkn lg la.skgni dah 8bulan mengelembung sane sini sbb adam aktif sangat.bagusla adam aktif lg better dr adam dok diam.takpe mommy betahan janji mommy tahu adam ok.tp mommy takdela pakai losyen,minyak zaitun ke hape.adela beli lotion sbb doctor ckp mgu lepas nt belila takut2 kulit meregang n bla2.beli dah tapi xpakai pong.hehe.

kerap buang airkecil mmg jelas ternyatala dah masuk trisemester.pale adam dah kt bwh n mommy phm position ni menekan rahim jd asik rase nk buang air.naseb bek toilet kt umah kite toilet dudok sapotla gk dr toliet cangkung.tp adam juz stay d way u are okeh since thats2 the corect postion.jgn menyongsanglak.abesla mommy nanti.huhu.

infeksi vagina.yg ni mommy baru dpt akhir2 ni.haruslah menjaga kebersihan serviks dgn baik.dah perot besar mcmgini daddy adamla org yg memainkan peranan penting.mommy dah xdpt nk membela nasib diri.risau jugak takut kuman tuh kene pale adam kan.since pale adam kt bwh dah.haih.tp mommy pikir mesti ade satu lapisan yg protect adam.wonderla.tp xpe esok checkup mommy kopemkan dgn doctor.

okeh

No comments: